شنبه تا پنج شنبه

09:00 الی 20:00

۰۲۱-۲۲۸۹۹۱۵۶

دریافت مشاوره تخصصی

آدرس

تهران، خیابان شریعتی، کوچه قبا (جنب حسینیه ارشاد)، پلاک ۱۰، واحد ۸

ایمپلنت دندان آسیاب؛ مراحل و مراقبت‌ها

ایمپلنت دندان آسیاب

ایمپلنت دندان آسیاب به عنوان یک روش درمانی مناسب برای جایگزینی دندان آسیاب از دست رفته است. آسیب به دندان‌ها ممکن است به دلیل تصادف، بیماری‌های دهان و دندان، ترمیم‌های قدیمی ناموفق یا دلایل دیگری رخ دهد. در چنین مواردی، ایمپلنت کردن دندان آسیاب می‌تواند به عنوان یک گزینه پایدار برای بازسازی دندان آسیاب به شمار رود.

ایمپلنت دندان آسیاب شامل سه قسمت اصلی می‌شود: ایمپلنت (پیچ کوچکی که در استخوان فک جایگزین دندان قبلی قرار می‌گیرد)، اباتمنت (متصل کردن ایمپلنت به پروتز دندان) و پروتز دندان آسیاب (بخشی که به شکل وظیفه و ظاهر دندان طبیعی شبیه سازی می‌شود). اصولا افرادی که دندان آسیاب خود را از دست داده و در زمان خوردن غذا با مشکل مواجه می‌شوند، به سراغ ایمپلنت می‌روند.

ایمپلنت کردن دندان با وجود هزینه بالایی که دارد، یک روش عالی و مطمئن برای جایگزین کردن دندان‌های از دسته رفته است. تنها باید به کاشت آن را نزد پزشک متخصص انجام داد. در غیر این صورت ممکن است مشکلات دیگری هم برای دهان و دندان‌های دیگر ایجاد شود. پس به این مسئله توجه بسیاری نشان دهید.

ایمپلنت دندان آسیاب؛ مراحل و مراقبت‌ها

ایمپلنت دندان آسیاب چه مزیتی دارد؟

ایمپلنت کردن تمامی دندان‌هایی که از دست می‌روند، مزایای خاصی دارد. اما اگر دندان آسیاب خود را از دست داده باشید و ایمپلنت نمایید، می‌توانید به مزایایی همچون موارد زیر دست یابید:

  • استحکام و پایداری بالا: ایمپلنت به استخوان فک یا فکین متصل می‌شود و به عنوان یک پایه محکم برای پروتز دندان آسیاب عمل می‌کند.
  • ظاهر طبیعی: پروتز دندان آسیاب به خوی شبیه سازی دندان طبیعی را در شکل و رنگ بندی در دهان انجام می‌دهد.
  • بهبود عملکرد دندان‌ها: با استفاده از ایمپلنت دندان آسیاب، شما می‌توانید هر نوع غذای معمولی را بخورید و بهتر صحبت کنید، همچنین به طور طبیعی مسواک بزنید و به بهداشت دهان و دندانتان توجه کنید.
  • حفظ استخوان فک: استفاده از ایمپلنت دندان آسیاب می‌تواند به حفظ استخوان فک کمک کند. زیرا ایمپلنت به جای ریشه دندان قبلی جای می‌گیرد و استخوان فک را تحریک می‌کند، که می‌تواند تا حدی از ترک خوردگی و جذب استخوان جلوگیری کند.
  • راحتی بیشتر: با استفاده از ایمپلنت دندان نیازی به استفاده از چسب دندان نیست و شما می‌توانید به راحتی پروتز را در دهان خود قرار دهید و خارج کنید.
  • بهبود کیفیت زندگی: با بازگرداندن توانایی خوردن و گفتگو بعد از ایمپلنت دندان آسیاب، شما می‌تواند بهبود قابل توجهی در کیفیت زندگی خود مشاهده کنید. حتی اعتماد به نفستان هم بیشتر شده و بهتر با دیگران ارتباط برقرار خواهید کرد.

البته با وجود تمامی این مزایا، ممکن است در برخی موارد ایمپلنت کردن دندان آسیاب با برخی محدودیت‌ها و مشکلات هم همراه باشد. برای مثال، این روش درمانی نیاز به جراحی کوچک و زمان بهبودی پس از جراحی دارد. همچنین، هزینه‌های ایمپلنت دندان آسیاب نیز می‌تواند بالا بوده و بسته به منطقه جغرافیایی و پیچیدگی مورد درمان متفاوت تعیین شود. پس پیش از آنکه بخواهید این روش درمان را انتخاب کنید، بهتر است با پزشک متخصص مشورت نمایید.

مراحل انجام ایمپلنت دندان آسیاب

روند درمان ایمپلنت دندان‌های آسیاب عموما شامل چند مرحله می‌شوند. در مرحله اول، ایمپلنت بر روی استخوان فک یا فکین جهت جایگزینی ریشه دندان قبلی قرار می‌گیرد. پس از اینکه ایمپلنت به طور محکم در استخوان جای گرفت و استخوان به آن متصل شد(عملیات ترمیم استخوانی)، مراحل بعدی شروع می‌شوند.

در مرحله بعدی ایمپلنت دندان آسیاب، اباتمنت روی ایمپلنت قرار می‌گیرد. اباتمنت یک اتصال است که به پروتز دندان آسیاب وصل می‌شود و در واقع بین پروتز و ایمپلنت قرار می‌گیرد. در نهایت، پروتز دندان آسیاب سفارشی سازی شده و روی اباتمنت قرار می‌گیرد. پروتز دندان آسیاب همیشه به صورت طبیعی شبیه سازی می‌شود تا دندان از نظر عملکرد و ظاهر با دیگر دندان‌های طبیعی همخوانی داشته باشد.

ایمپلنت دندان آسیاب

مراقبت‌های بعد از کاشت ایمپلنت دندان آسیاب

مراقبت‌های پس از جراحی ایمپلنت دندان آسیاب بسیار مهم هستند تا فرآیند بهبودی و موفقیت ایمپلنت به خوبی ادامه یابد. اصولا پزشک در جلسه مشاوره اولیه تمامی توصیه‌های لازم را به بیمار بیان خواهد نمود؛ اما بیمارانی می‌تواند بعد از ایمپلنت کردن دندان خود شاهد بهترین نتیجه باشند، که تمامی این توصیه‌ها و مراقبت‌ها را رعایت نمایند. از مراقبت‌های مهم بعد از کاشت ایمپلنت باید به موارد زیر اشاره کنیم:

مراقبت از محل جراحی ایمپلنت

پس از جراحی، باید محل جراحی را به خوبی مورد محافظت قرار دهید. این فرایند شامل استفاده از ضدعفونی کننده دهانی، مصرف داروهای تجویز شده، قرار دادن یخ بر روی محل جراحی، تاکید بر استراحت و اجتناب از خوردن و نوشیدن بعد از عمل می‌شود.

رعایت توصیه‌های تغذیه

پس از جراحی ایمپلنت دندان آسیاب، ممکن است توصیه شود که برخی از مواد غذایی نرم و پر انرژی را مصرف کنید. اجتناب از خوردن مواد سخت، داغ یا تند در اولین روزها پس از جراحی معمولا توصیه می‌شود. همچنین، از طرف دندانپزشک خود رژیم غذایی مناسب برای شما معرفی خواهد شد.

رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از ایمپلنت دندان آسیاب

شما باید بهداشت دهان و دندان خود را حتی پس از جراحی ادامه دهید. با استفاده از مسواک نرم و مخصوص و نخ دندان، دندان‌های خود را به آرامی و با دقت تمیز کنید. در صورتی که محل جراحی حساس است، می‌توانید از روش‌های دیگر بهداشت دهان مانند ضدعفونی کننده یا آب نمک استفاده کنید.

اجتناب از عادات مضر

پس از جراحی ایمپلنت دندان آسیاب، باید از عادت‌های مضر مانند سیگار کشیدن یا استعمال تنباکو، مصرف الکل قوی و مصرف مواد مخدر خودداری کنید. این عادت‌ها می‌توانند فرآیند بهبودی را کند کنند و خطر عفونت و مشکلات دیگر را افزایش دهند.

ایمپلنت دندان آسیاب برای چه کسانی مناسب است؟

کاشت ایمپلنت دندان آسیاب مناسب برای افرادی است که یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند و می‌خواهند یک جایگزین دائمی و مستحکم داشته باشند. از این رو افرادی که شرایط زیر را داشته باشند، مناسب‌ترین فرد برای کاشت ایمپلنت بر روی دندان آسیاب خود خواهند بود.

  1. اگر یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اید، کاشت ایمپلنت می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. ایمپلنت‌ها به عنوان ریشه‌های مصنوعی دندان عمل می‌کنند و بر روی آنها پروتز دندان نصب می‌شود.
  2. برخی افراد ممکن است از پروتزهای معمولی مانند دندان‌های متحرک یا پل‌های دندانی استفاده نکنند. در این صورت، کاشت ایمپلنت دندان آسیاب به عنوان یک گزینه ثابت و مستحکم برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته آنها مناسب خواهد بود.
  3. هنگامی که دندانی از دست می‌روید، ساختار فک نیز آسیب می‌بیند. با کاشت ایمپلنت، استخوان فک حفظ می‌شود و از تغییرات و ضعف ساختاری جلوگیری می‌شود.
  4. کاشت ایمپلنت دندان آسیاب برای افرادی که سلامت عمومی خوبی دارند، مناسب است. قبل از جراحی ایمپلنت، باید با دندانپزشک خود در مورد وضعیت سلامت عمومی خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که مشکلی وجود ندارد که بر روی موفقیت جراحی تاثیر بگذارد.

ایمپلنت دندان آسیاب برای چه کسانی مناسب است؟ 

کاشت ایمپلنت دندان آسیاب چقدر زمان می‌برد؟

مدت زمان درمان ایمپلنت بر روی دندان‌های آسیاب ممکن است بسته به شرایط و نیازهای هر فرد متفاوت باشد. در کل، فرایند کاشت ایمپلنت ممکن است تا چند ماه طول بکشد. در طول این مدت، باید برخی اقدامات توسط شما انجام شود. در اولین مرحله شما باید نزد دندانپزشک متخصص رفته و شرایط دهان خود را مورد بررسی قرار دهید.

می‌توانید برای ارزیابی دهان خود، ساختار فک و سلامت عمومی، اقدام به عکس‌برداری پانورامیک و سایر آزمایش‌های لازم نمایید. همچنین، بررسی کنید که آیا استخوان فک شما مناسب برای کاشت ایمپلنت خواهد بود یا خیر. در مرحله بعدی لازم است کار را به دست دندانپزشک متخصص خود بسپارید تا فرایندهای جراحی همچون برداشتن استخوان، سینوس لیفت و یا اضافه کردن استخوان را انجام دهد. این فرآیند معمولا تا چند ماه طول می‌کشد.

حال نوبت به مرحله پروتز می‌رسد. پس از ادغام استخوان با ایمپلنت، پروتز دندان بر روی آنها نصب می‌شود. در ابتدا، ایمپرسیون‌های دندان‌گیری برداشته می‌شوند و سپس پروتز دندان ساخته می‌شود. این فرآیند ممکن است چند هفته به طول بیانجامد. در کل، مدت زمان کلی درمان ایمپلنت دندان آسیاب ممکن است بین 3 تا 9 ماه باشد. این مدت زمان ممکن است بسته به عواملی مانند تعداد و موقعیت ایمپلنت‌ها، سلامت عمومی شما و فرایند بهبودی شما متغیر باشد.

هزینه ایمپلنت دندان آسیاب چقدر است؟

هزینه کاشت ایمپلنت بر روی دندان آسیاب بسته به موارد مختلفی متغیر خواهد بود. از جمله مکان جغرافیایی، تخصص و تجربه دندانپزشک، تعداد ایمپلنت‌های مورد نیاز، نیاز به مراحل جراحی تکمیلی، نوع پروتز دندان و مواد مصرفی، و سطح سلامت عمومی فرد. علاوه بر این، هزینه‌ها در کشورها و مناطق مختلف نیز متفاوت است. بنابراین، باید بسته به موقعیت جغرافیایی خود و محلی که اقدام به انجام ایمپلنت می‌نمایند، میزان هزینه کاشت را محاسبه کنید.

البته در خصوص هزینه کاشت ایمپلنت دندان آسیاب، دندانپزشک شما اطلاعات کامل‌تری را به شما ارائه خواهد نمود. ایشان حتی مراحل قبل و بعد از کاشت ایمپلنت همچون ارزیابی، تصویربرداری، مراقبت‌های لازم و … را هم محاسبه کرده و یک هزینه کامل را به شما بیان خواهد نمود. پس در این مورد بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید.

سخن پایانی

برای این که بتوانید بهترین نتیجه را از کاشت ایمپلنت دندان آسیاب خود بگیرید، حتما باید در انتخاب دندانپزشک خود نهایت دقت و حساسیت را به خرج دهید. اگر نزد پزشک تازه کاری ایمپلنت نمایید، ممکن است با نتیجه مثبتی مواجه نشوید. پس بدون توجه به میزان هزینه انجام این کار، پزشک باتجربه‌ای را انتخاب نمایید. دکتر داودپور با سالها تجربه دندانپزشکی در این زمینه می‌تواند بهترین خدمات را به شما ارائه نماید. بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر به مطب ایشان مراجعه نمایید.

علاوه بر ایمپلنت که عملی هزینه‌بر و زمان‌بر می‌باشد شما می‌توانید از دندان‌های چسبی به‌جای ایمپلنت نیز استفاده کنید.

 

این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

شبکه های اجتماعی

اینستاگرام ما را دنبال کنید